Комунальний
заклад освіти
«Сурсько-Михайлівська
середня загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів
Солонянської районної ради
Дніпропетровської
області»
Урок
позакласного читання 1
Тема. «Школа добрих
вчинків» за творами В.О. Сухомлинського.
Мета. Продовжувати знайомство учнів з творами В.О. Сухомлинського; формувати у дітей уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів;навчати учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення, вчити роз’язувати ситуативні завдання морального спрямування;розвивати мовлення учнів; виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості.
Обладнання. Портрет В.О. Сухолинського, збірки творів В.О.Сухомлинського, «чарівна скринька»,відеоролик «Сухомлинський»,інвентар для інсценізації, малюнки дітей, матеріал для само оцінювання,презентація до уроку, ноутбук, колонки, діапроектор
Мета. Продовжувати знайомство учнів з творами В.О. Сухомлинського; формувати у дітей уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів;навчати учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення, вчити роз’язувати ситуативні завдання морального спрямування;розвивати мовлення учнів; виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості.
Обладнання. Портрет В.О. Сухолинського, збірки творів В.О.Сухомлинського, «чарівна скринька»,відеоролик «Сухомлинський»,інвентар для інсценізації, малюнки дітей, матеріал для само оцінювання,презентація до уроку, ноутбук, колонки, діапроектор
Тип уроку:урок презентація
Клас: 4
Дата проведення6 25.04.2017
Підготувала:Карпова О.О.
Структура
уроку
№ етапу
уроку
|
Етапи
уроку
|
Час,
хв..
|
1
|
Організація класу
|
2хв.
|
2
|
Оголошення теми та завдань
уроку. МНД
|
2 хв.
|
3
|
Актуалізація опорних знань
|
5 хв.
|
4
|
Презентація учнівських робіт
|
25 хв.
|
5
|
Презентація книжок за темою
шкільним бібліотекарем
|
2 хв.
|
6
|
Узагальнення
і систематизація знань
|
4 хв.
|
7
|
Підсумок уроку.
|
4 хв.
|
8
|
Домашнє завдання.
|
1 хв.
|
Хід
уроку
І. Організація класу
1.Вітання гостей
Вчитель. Привітайте гостей, що до нас завітали.
Хочу чути, чого б ви усім побажали.
Діти. Всім присутнім ми зичим здоров’я й добра.
Вітання друзів
- А тепер доторкнемося один до одного, усміхнемося один одному й подаруємо своє тепло і чудовий настрій.
Учениця. Я всміхаюсь сонечку!
Діти (всі). Здраствуй, золоте!
Учениця. Я всміхаюсь квіточці!
Діти. Хай вона цвіте!
Учениця. Я всміхаюсь дощику!
Діти. Лийся, мов з відра!
Учениця. Друзям усміхаюся
Діти. Зичу всім добра!
1.Вітання гостей
Вчитель. Привітайте гостей, що до нас завітали.
Хочу чути, чого б ви усім побажали.
Діти. Всім присутнім ми зичим здоров’я й добра.
Вітання друзів
- А тепер доторкнемося один до одного, усміхнемося один одному й подаруємо своє тепло і чудовий настрій.
Учениця. Я всміхаюсь сонечку!
Діти (всі). Здраствуй, золоте!
Учениця. Я всміхаюсь квіточці!
Діти. Хай вона цвіте!
Учениця. Я всміхаюсь дощику!
Діти. Лийся, мов з відра!
Учениця. Друзям усміхаюся
Діти. Зичу всім добра!
2.Очікування
- Я сподіваюся ,що сьогоднішній
урок наш буде уроком творчості,натхнення,добра і радості.
- Якими ви будете на уроці?
- Якими ви будете на уроці?
ІІ.
Повідомлення теми і мети уроку.Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя.
1. Слово вчителя.
Розпочинається урок наш доброти
Тож прошу вас серця свої відкрити
Щоб зрозуміти і запам’ятати
Лише з добра усе бере початок.
Дуже мудро говорить народ : «Роби добро –і воно повернеться до тебе».
Тож прошу вас серця свої відкрити
Щоб зрозуміти і запам’ятати
Лише з добра усе бере початок.
Дуже мудро говорить народ : «Роби добро –і воно повернеться до тебе».
А як ви розумієте слово добро?
Щира усмішка, добре слово і хоча б
краплиночка тепла мають дуже велику силу. І на сьогоднішньому уроці позакласного
читання вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами
В.Сухомлинського.
Тема нашого уроку: «Школа добрих
вчинків»
ІІІ.Актуалізація опорних
знань учнів.
1.
-В.О.Сухомлинський
… хто він?/Чудовий письменник. Вчитель від Бога, прекрасна людина…/
2.
Прочитані
раніше твори нам допоможе пригадати «чарівна скринька»
З якого твору ці слова? чарівної скриньки» аркуші, на яких надруковані
уривки з творів В. Сухомлинського, читають ці уривки та називають твір, з якого
вони взяті).
... - А тата відвезли до лікарні, - каже мати. -Занедужав
батько... («А серце тобі нічого не наказало?»)
...До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою... («Горбатенька»)
...Ось прийшла Зіна. Вона добре вміла розв'язувати задачі
... («Як Павлик списав у Зіни задачу»)
...Миходили щодня, дивилися, чи скоро зацвіте конвалія,.. («Конвалії
перед Наталиним вікном»)
...Вона зняла з ніг матусі взуття і принесла їй води -
помити ноги... («Сьома дочка»)
...Після втомливого шляху сіли на
траві відпочити й пообідати... («Соромно
перед соловейком»)
IV. Презентація учнівських робіт
1.Презентація групи
«Біографи»
Цікаві факти життя
Народився Василь
Сухомлинський у селі Василівка Кіровоградського району в незаможній сім’ї.
Батько працював столярем і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти.
Мама, Оксана Юдівна, працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм
шитвом і розказувала дітям казки. У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей
– Іван, Сергій і Меланія. Розповідають, батьки ніколи не карали дітей.
Може, тому усі вони вибрали
професію педагога.
Василь ріс жвавим і
допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було
придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що
хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два
зошити. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби
купити фарби
Під час Другої світової війни
був на фронті. Двічі пережив поранення. Особливо постраждала рука. Хірурги
боялися, що її доведеться ампутувати. Перед операцією повідомили про це Василя
Олександровича. “Ой ні, руку будь що треба залишити!” “Навіщо тобі рука? Ти що,
артист?” – запитав старенький хірург. “Ні, я вчитель”. Операція була складною,
хірурги зробили усе можливе. Рука залишилася, але після операції стала на шість
сантиметрів коротшою. Важким було й поранення в груди, але вчитель все одно
повернувся до школи.
Уже перебуваючи у лікарні, важкохворий, Василь Сухомлинський не
переставав думати про школу. Коли діти з квітами прийшли до нього в палату, він
під-вівся на руки, поглянув у вікно, промовив: “Діти йдуть до школи, а я йду із
життя…” Помер Василь Сухомлинський 2 вересня 1970 року. Похований на кладо-вищі
всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.
-Відеоролик ( 3,5 хв.) про Сухомлинського
Вчитель. В. О. Сухомлинський був великим педагогом і видатним письменником, в щирому серці якого жила велика любов і доброта. Мудрий учитель писав для вас твори, які сповнені тепла і добра. Щоб бути схожими на добрих героїв В. Сухомлинського, необхідно з’ясувати, як треба жити, щоб про нас могли сказати, що ми добрі, хороші люди.
- А зараз пропонуємо подивитись нам і нашим гостям інсценізацію одного із творів В. Сухомлинського та оцінити вчинки героїв.
2. Інсценізація твору В. Сухомлинського « Бабусин борщ». Презентація групи «Актори»
Автор. У бaбyci дві онучки. Живуть вони у великому місті, а на літні канікули приїхали в гості.
Онучки.
Бабусю,найбільше нам хочеться вашого борщу: мама розповідала, що ви варите смачний-пресмачний борщ.
Автор. Зварила бабуся борщ . Та от біда. Забувати стала. Поки варила, - двічі посолила. Поставила на стіл дві миски борщу та и припрошує онучок:
Бабуся. Онученьки йдіть ось і борщик зварила - зi свіжими помідорами, ка-пустою i сметаною.
А чи солила - й не пам'ятаю... Стара вже... Посолю.
Сідайте. От сіль у сільниці - добавляйте coбi на смак.
Автор. З'їли дівчатка по ложці борщу. Ой, який же солоний!
Зглянулись між собою, усміхнулись непомітно. Ложка за ложкою - виїли та ще попросили.
Онучки. Ой який смачний.
Бабуся. А чи солила ж я борщ?
Ніна. Ми й не помітили.
Оля . Такий смачний, що про сіль i не подумала.
- Значить, солила,— з полегкістю зітхнула бабуся. - А завтра це діло вам доручу: боюся, що забуду посолити.
Онучки.
- Добре, бабусю, - і знову зглянулись. I непомітно всміхнулись.
Вчитель. – Чи сподобалась вам поведінка дівчаток, адже вони сказали неправду? Чому вони це зробили?
(Так, вони сказали неправду, але вчинили по-доброму. Дівчатка проявили повагу до старенької, рідної людини. )
Висновок. То чому нас навчає це оповідання?
Обговорення інсценівки
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3.Презентація групи «Художники»
3.Презентація групи «Художники»
Переказування оповідання «Розділена радість» та демонстрація ілюстрацій
4.Презентація групи «Пізнайки»
"Ти живеш серед людей. Не забувай, що кожний твій вчинок, кожне твоє
бажання позначається на людях, що тебе оточують. Знай, що є межа між тим, що тобі хочеться, і тим що можна. Перевіряй
свої вчинки . Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре".
"Ти користуєшся благами, створеними іншими
людьми. Люди дають тобі щастя дитинства. Плати їм за це добром".
"Усі блага і радощі життя створюються працею. Без праці не можна чесно жити . Нероба, дармоїд — це трутень, що пожирає мед працьовитих бджіл. Навчання — твоя перша праця. Йдучи до школи, ти йдеш на роботу".
"Будь добрим і чуйним до людей. Допомагай
слабким і беззахисним, товаришу в біді. Не завдавай людям прикрості.
Поважай та шануй матір і батька, вони дали тобі життя, вони виховують тебе,
вони хочуть, щоб ти став чесним громадянином, людиною з добрим серцем і чистою
душею".
"Не будь байдужим до зла. Борись проти зла, обману, несправедливості.
Будь непримиримим до того, хто прагне жити за рахунок інших людей, завдає лиха
іншим людям, обкрадає суспільство"
Як бачимо, ці та інші мудрі поради написані просто, переконливо, вони легко запам'ятовуються, спонукають до роздумів, доброчинності.
Як бачимо, ці та інші мудрі поради написані просто, переконливо, вони легко запам'ятовуються, спонукають до роздумів, доброчинності.
«Покинуте кошеня»
V.Шкільний
бібліотекар робить огляд книг
VІ.Узагальнення і систематизація знань учнів
Робота в групах : закінчити життєву ситуацію
і зробити висновок.
Маленьке пташеня випало з гнізда. Воно лежало на землі, безпорадно чекаючи допомоги. Це побачили Сашко і Маринка. Діти вирішили забрати пташеня додому. Над ними стурбовано літала мати пташеняти, ніби хотіла про щось їм сказати. Побачивши це, хлопчик і дівчинка…
Маленьке пташеня випало з гнізда. Воно лежало на землі, безпорадно чекаючи допомоги. Це побачили Сашко і Маринка. Діти вирішили забрати пташеня додому. Над ними стурбовано літала мати пташеняти, ніби хотіла про щось їм сказати. Побачивши це, хлопчик і дівчинка…
Під час дощу серед двору з’явилася велика калюжа. Ніна, дуже гарно одягнена, поспішала у гості. По дорозі вона зустріла бабусю. Вона з розпачем дивиться на калюжу, у яку впала її палиця. Мабуть, старенька не могла самостійно її підняти. Ніна на мить зупинилася і уявила свою бабусю в такій ситуації. Дівчинка поспішала, але…
У парку весело гралися діти. Вони підкидали і ловили м’яч. До них під’їхав хлопчик у візку. У нього була травмована нога. Він сумними очима дивився на своїх однолітків і міцно притискав м’яч до грудей. Петрик і Галинка помітили хлопчика. Вони…
Хлопчики і дівчатка гралися у схованки. Несподівано Сергійко
спіткнувся і упав, він розбив коліно. Хлопчик заплакав, у нього текла кров.
Дівчатка кинулися до нього. Оленка почала заспокоювати Сергійка. Галинка, крім
жалісливих слів…
Вчитель. Діти,
важливо зрозуміти, що потрібні історії відбуваються з кожною людиною. Мені
дуже хотілося б, щоб ви були схожі на головних героїв, були чемними хлопчиками
і дівчатками. Щодня людина сама вирішує - чинити їй добро чи ні. Адже людина
,яка робить добро, є також щасливою, як і та кому вона зробила.
VІІ. Підсумок уроку
1.Самооцінювання / Квітка рожева-чудово, блакитна - добре, жовта-наступного
разу я буду стараннішим/
2.Тема наступного УПЧ «Майстер веселого цеху - Грицько Бойко»
-відшукати в бібліотеці твори;
- ознайомитись з деякими /за власним вибором/;
-вивчити напам’ять один або декілька творів /за бажанням/;
- об’єднатися в групи та
інсценізувати твір/за інтересами та бажанням/;
3. Слово вчителя
- Кажуть, коли народжується людина, Бог запалює зірку на небі і посилає до неї ангела-охоронця. Уві сні ангел цілує немовлятко тричі: в чоло - аби воно зростало розумним, в личко, щоб було красивим, та в груди, аби здоров’я, любов і доброта вселились в його тіло, серце і душу.Я бажаю, щоб ці ангели вас не покидали протягом всього життя.
Запам’ятай, моя дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить в світ
Й покликана завжди добро творити!
3. Слово вчителя
- Кажуть, коли народжується людина, Бог запалює зірку на небі і посилає до неї ангела-охоронця. Уві сні ангел цілує немовлятко тричі: в чоло - аби воно зростало розумним, в личко, щоб було красивим, та в груди, аби здоров’я, любов і доброта вселились в його тіло, серце і душу.Я бажаю, щоб ці ангели вас не покидали протягом всього життя.
Запам’ятай, моя дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить в світ
Й покликана завжди добро творити!
Один
мудрий чоловік сказав: «Перед великим розумом - схиляють голову, перед великим
серцем - стають на коліна» , а ми - подаруємо пісню всім, хто «дарує серце
дітям»
Для всіх вчителів пісня Н.Май «Вчителі –
журавлі»
1Використано інтернет ресурси
Немає коментарів:
Дописати коментар